Dag 1 – De grote dag!

Eindelijk is het zover. Vandaag is onze reis naar de VS begonnen. Na een korte nacht slaap zijn we vroeg opgestaan. Om half 5 in de ochtend zaten we in de auto op weg naar Schiphol. De koffers afgezet bij vertrekhal 3 waarna Rick en Koen samen de auto geparkeerd hebben. Gelukkig werd onze reservering herkend.... Blijft soms toch spannend. Het inchecken is zeer voorspoedig gegaan, uiteraard hebben we via internet al ingecheckt en de boardingpassen geprint. We waren snel door de douane heen en hadden daarom tijd om nog een ontbijtje te eten, om vervolgens rustig naar de gate te lopen om door de security check te gaan. En hier begint het.... Omdat de scholen nog geen vakantie hebben, neem je dus gewoon je etui mee. Gevolg, uit de rij, rugzak open en maar verklaren wat je van plan bent met een schaar of passer. Deze zijn we dus kwijt en zullen voor het nieuwe schooljaar opnieuw aangeschaft moeten worden. Wat ook voor een korte vertraging zorgt, is dat je met 6 personen slechts 4 stuks bagage hebt. Na uitgelegd te hebben dat we een gezin zijn, was dit geen probleem. De vlucht naar Londen was prima. Geen vertraging, een drankje en een hapje. Snel eten en drinken, want de landing werd al snel ingezet. Op Londen via de transferroute verder op pad. De passer en de schaar waren al achter gebleven in Amsterdam, dus hier kon het niet meer aan liggen, maar bij Koen gingen de alarmbellen gelijk weer af. Dat werd fouilleren. Omdat hij 16 is hoeven de ouders hier geen toestemming voor te geven. Gelukkig bleek er niets aan de hand te zijn. Dus nog even wachten op de volgende vlucht. We hadden 2,5 uur de tijd, geen enkel probleem, dit was eigenlijk zo om. Het leuke van het reizen met een groot gezin zijn de verschillende reacties die we krijgen. Variërend van 'Wow', 'Where is the mama!, Good Job!', etc. Van de incheckbalie tot aan de douanebeambte in New York. Bij het boarden van de vlucht naar New York snelde Anouk vooruit naar het vliegtuig, van de roltrap af, via de slurf naar het vliegtuig, een 747. Bij het vliegtuig stond ze al op ons te wachten. Ook deze vlucht verliep voorspoedig. Vooral een eigen tv scherm was erg interessant. We landden een half uur eerder dan van te voren gepland was. Een uur later waren we door de douane heen, hadden we onze koffers en stonden we bij het autoverhuurbedrijf. Om hier te komen moesten met een trein reizen. Dat weet je niet, maar even navragen en we werden de juiste richting op gestuurd. Wat opvalt, is dat de mensen hier behulpzaam en vriendelijk zijn. Het was lachen met de mevrouw van het autoverhuurbedrijf over de drinkfonteinen die zij daar hebben. Anouk had de hik en wilde een slokje water, maar hoe werken die fonteintjes. Uiteindelijk is het gelukt en Anouk had niet meer de hik. Nadat alles geregeld was gingen we op weg met een Chrysler Voyager, met alles erop en eraan. Dvd scherm in het plafond, captain chairs, achteruitrij camera, etc. Hierna kregen we eigenlijk het eerste oponthoud. We moesten door New York heen, langs veel wegwerkzaamheden en veel files. Deze rit van 35 minuten werd een rit van 1,5 uur. Gelukkig zijn we op de plaats van bestemming aangekomen en hebben direct ingecheckt in het hotel. Die arme jongen aan de balie, hij is nog in opleiding en dan komt er een heel gezin aan. Uiteraard werd er hulp geboden door zijn collega's en nadat we kamers naast elkaar kregen (dit was eerst niet het geval) konden we wat gaan drinken. Dit werd uiteindelijk gelijk ons avondeten. Naast het hotel is er een Mc Donalds. Dus de eerste Amerikaanse cultuur hebben we gehad en kunnen deze van ons todo lijstje halen. Na de koffers op de hotelkamer te hebben gebracht zijn we naar de supermarkt geweest om wat shampoo, eten en drinken te kopen. En het is waar, de verpakkingen zijn inderdaad van andere afmetingen dan wat we gewend zijn. Wij zijn nu weer op de hotelkamer en we gaan allemaal richting ons bedje. We zijn nu zo'n 24 uur wakker en hebben al veel indrukken gehad. We hebben Manhattan al in de verte zien liggen en we zijn door de Bronx gereden.

Morgen staat New York city op het programma. Dus dat wordt vroeg opstaan. Al met al is het tot nu toe gezellig en hebben we het erg naar ons zin.

Wordt vervolgd....